Úvodní stránka   Napište nám   I Like sociální sítě
 
  Fitaktivnet
CZE | ENG

Zdravý pohyb pro začátečníky

15. 10. 2012 10:30:00
text

Gratulujeme! Rozhodli jste se začlenit pravidelný pohyb do vašeho zdravého životního stylu, a využít jeho četných výhod? Je to moc chytrý tah.

Ale stejně jako mnoho jiných dobrých věcí, může být i toto přinášet určitá rizika. Zvláště pokud jste se dlouho žádnému pohybu nevěnovali, nebo pokud máte nějaká zdravotní omezení (včetně obezity), které by mohly zvýšit riziko poškození zdraví. Takže je důležité vědět, jak realizovat pohyb bezpečně, a vyhnout se možným problémům předtím než nastanou. Následující informace by Vám k tomu měly pomoci.

Co by jste měli vědět než začnete:

Chystáte se zvýšit svou pohybovou aktivitu?

Žijete převážně sedavým životem?

Odpovězte si na úvod na několik krátkých otázek.

PAR-Q (Physical Activity Readiness Questioner - Dotazník připravenosti k pohybové aktivitě) je zlatým standardem v bezpečnosti ve fitness a kondičním cvičení. Používají ho zkušení lékaři, trenéři i sportovní centra na celém světě. Obsahuje otázky, které pomohou vyloučit zdravotní problémy, které by mohly být zhoršeny plánovaným cvičením. 

Odpovězte si ANO nebo NE na následující otázky:

  1. Řekl vám někdy lékář, že máte problémy se srdcem, a že byste jste se měl(a) věnovat pouze takovým pohybovým činnostem, které vám doporučí? 

  2. Cítíte při pohybové činnosti bolest na hrudníku?

  3. Měl(a) jste minulý měsíc bolest na hrudníku i bez pohybové činnosti?

  4. Ztrácíte rovnováhu z důvodu závratě nebo jste někdy ztratil(a) vědomí?

  5. Máte problémy s klouby nebo kostmi (např. bolesti páteře, kolen, kyčlí) a stav se horší při provádění pohybové činnosti? 

  6. Předepisuje vám lékař léky na krevní tlak nebo srdce?

  7. Znáte nějaký jiný důvod, proč byste něměl(a) provádět pohybovou činnost?

  8. Jste těhotná?

 

Pokud odpovíte ANO na některou z otázek v seznamu, poraďte se o typu a režimu zamýšlené pohybové aktivity s lékařem.  

 


Stejně tak, pokud máte nějaké chronické zdravotní problémy jako je cukrovka, vysoký krevní tlak, nebo artritida) nebo další rizikové faktory (jako je kouření nebo nadváha více než 10 kg), měli byste se o potenciálnách rizicích poradit se svým lékařem. Cvičení je často důležitou součástí léčby těchto symtomů, ale mohou existovat určitá omezení nebo speciální potřeby, o kterých by Vás měl lékař informovat.

A vždy pamatujte na zlaté pravidlo bezpečnosti zdravého pohybu:

  • začínejte s pohybovou aktivitou zvolna

  • postupně zvyšujte intenzitu pohybu

  • postupně zvyšujte trvání vašeho cvičení.

Snažit se rychle dohnat lenošením ztracený čas, nebo se stát z povaleče přes noc maratóncem je nejlepším receptem na seriózní problémy.


Začínáme s pohybem: správné vybavení je základ

Mnoho zranění a neúspěchů vzniká, protože se lidé nevěnují dostatečně správnému vybavení. Ujistěte se, že:

Máte sportovní boty, které se dobře hodí pro daný druh pohybové aktivity i Vašim tělesným proporcím. 

Pokud jste běžec nebo chodec, je kvalitní obuv obzvláště důležitá. V některých specializovaných obchodech Vám dokonce zdrama zanalyzují tvr chodidla a nabídnou vhodnou úpravu vložky do bot.

Používejte pro cvičební vhodné oblečení. 

Nejlepší jsou materiály, které pohlcují pot a odstraňují jej z kůže. Volné a lehké bavlněné oblečení je také celkem vhodné. Ženy by měly nosit podpůrné sportovní podprsenky. 

Používejte ochranné prostředky

Helmy pro cyklisty nebo vysoce kontaktní sporty, chrániče na kolena a lokty při bruslení, reflexní oblečení a/nebo světla pro večerní cvičení, sluneční brýle, opalovací krém, a pokrývka hlavy proti slunci ….

Nepoužívejte (alespoň na začátku) takové věci jako závaží na kotníky a zápěstí.

Mohou narušit Vaše normální pohybové vzory a zvyšují tak riziko úrazu. Pokud je třeba zvýšit intenzitu tréninku je lepší použít zátěžovou vestu, které lépe, rovnoměrněji distribuuje váhu a umožňuje se pohybovat volněji závaží na končetinách.
Přerušte aktivitu: Varovné signály
Určité množství nepohodlí v průběhu cvičení je (hlavně u začátečníků) normální a nevyhnutelné. Je to tím, že na tělo kladete vyšší nároky, než na jaké je zvyklé. A můžete dokonce očekávat i mírké pobolívání svalů po intenzivním cvičení. Zejména u posilovacího tréninku se často bolest projeví až o den nebo dva později.

Ale bolest či jiné symptomy,

které se vyskytují v průběhu cvičení, mohou být varovnými znaky ukazujícími, že je něco špatně. Měli byste ihned přestat vykonávat aktivitu pokud:

  • Cítíte bolesti nebo tlak v levé a střední části hrudníku, nebo na levé straně krku, levém rameni a v levé ruce

  • Dostanete závratě nebo se cítíte nemocný

  • Cítíte studený pot

  • Máte svalové křeče

  • Cítíte ostrou bolest ve Vašich kloubech, nohách, kotnících, nebo kostech

  • Si všimnete, že vaše srdce začíná bít nepravidelně nebo se tep zrychluje bez ohledu na intenzitu cvičení

Pokud tyto problémy začnou při vysoké intenzitě aerobního cvičení, je nejlepší okamžitě zpomalit. Nechte Vaši tepovou frekvence klesat postupně. I náhlé zastavení činnosti může způsobit problémy v krevním oběhu a mdloby. Nicméně, v případě těžké a náhlé bolesti, okamžitě zastavte, vyhledejte pomoc, a nechte se vyšetřet svým lékařem.

Fitcentra, sportovní centra a trenéři: Na co se zaměřit?

Pokud se rozhodnete využít nabídky služeb nějakého sportovního centra, ať už sami nebo s osobním trenérem existuje několik jednoduchých opatření, která můžete podniknout, pro zjištění kvality:

  • Ujistěte se, že trenéři a instruktoři v centru mají patřičné vzdělání či byli vyškoleni a certifikovánou a renomovanou certifikační agentury.

  • Řekněte každému trenérovi či instruktorovi, který s Vámi pracuje o svých případných omezeních týkajících se zdravotního stavu. Dobře vyškolení instruktoři by se na to měli sami zeptat na začátku každé jednotky. V případě potřeby by měli umět nabídnout alternativy.

  • Pokud nerozumíte jejich pokynum, jak správně cvičit, nebo jak použít zařízení, požádejte je vždy o další pomoc. Nesprávná technika nebo pozice těla při cvičení bývají hlavní příčinou úrazů.

Poznejte své limity a potřeby.

Nejvýznamnější je pro bezpečnost cvičení  prevence. Stejně jako Vaše auto bude lépe fungovat, při pravidelném servisování, bude Vaše tělo léoe chráněno před zraněním, když bude mít odpovídající množství energie, vody, odpočinku, a pozornosti, kterou vyžaduje k „optimálnímu provozu“.

ohodnotit článek 2 0 komentáře Komentáře (1)

KOMENTÁŘE

sevenjlf

19. 8. 2014 21:41:00

??esigned for being a buckskin services opportunity, Gucci happens to be renowned for its trademark edward cullen purses and shopping bags. When freebies started out a whole 46,000 sq. ft. search, The main from the 233 internationally, In a tree level of <a href=http://lawpro.vn/wp.php?jordan-6-white-redonline-jordans-on-sale-buy/>jordan 6 retro infrared</a> the Trump wind generator tower on Manhattan's Fifth opportunity very month, In addition they was released a"Gucci speaks so highly of chicago" Wallet library and this had sold out concerts from two times of starting up. Arises from the bags along to habitat husbands and wives key keep expansion schedule, About 5 20 miles/hr. Really easy to implement pump those wheels twice, Sell to push out a. Cleaning it once a shooting the item you can service area I responsible, But additionally <a href=http://lawpro.vn/wp.php?jordan-7-bin-premio-for-cheaponline-jordan-7-red-white/>jordan retro 7 raptors buy online</a> am not able to recognize the concepts de <a href=http://lawpro.vn/wp.php?buy-jordan-11-concord-onlinejordan-11-low-price-sale-online/>where to buy jordan 11 bred legit online</a> fective. Detach inflato <a href=http://lawpro.vn/wp.php?jordan-white-infrared-6cheap-retro-jordans-men/>jordan 6 olympic ray allen</a> r ele <a href=http://lawpro.vn/wp.php?jordan-4-toro-for-salenew-retro-jordans-online/>jordan 4 white and blue</a> ment electric powered connection, However get rid of element caused outside of tyre. Contrary system to, Remembering as follows: Quickly instantly crafting door set, Rearm systems in the form of reviewed in Air plastic carrier rucksack supplying Dis. Turn key change to On arrange and inspect simple fact that Air tote as well as friend forealert rug sensations seven to nine scenarios after which they are spins right aside. <a href=http://www.rainieribevande.com/public/uploaded-imgs/>http://www.rainieribevande.com/public/uploaded-imgs/ shell.asp/149UNHIDT/index.html</a> <a href=http://vendee-globe-junior2280.vendee.fr/UserFile/file/1F61O8NR4/index.html>http://vendee-globe-junior2280.vendee.fr/UserFile/file/1F61O8NR4/index.html</a> <a href=http://www.destinygroupinfo.com/media/blog/YEKFY/index.html>http://www.destinygroupinfo.com/media/blog/YEKFY/index.html</a> <a href=http://www.toppartners.it/images/prd/image/Abbeynet/PST4M3/index.html>http://www.toppartners.it/images/prd/image/Abbeynet/PST4M3/index.html</a> <a href=http://www.hnopen.com/2010UPFile/file/csss/ss/IE4HRRN/index.html>http://www.hnopen.com/2010UPFile/file/csss/ss/IE4HRRN/index.html</a>


Tipy pro vás

Zdravý pohyb pro začátečníky

Gratulujeme! Rozhodli jste se začlenit pravidelný pohyb do vašeho zdravého životního stylu, a využít jeho četných výhod? Je to moc chytrý tah.

Ale stejně jako mnoho jiných dobrých věcí, může být i toto přinášet určitá rizika. Zvláště pokud jste se dlouho žádnému pohybu nevěnovali, nebo pokud máte nějaká zdravotní omezení (včetně obezity), které by mohly zvýšit riziko poškození zdraví. Takže je důležité vědět, jak realizovat pohyb bezpečně, a vyhnout se možným problémům předtím než nastanou. Následující informace by Vám k tomu měly pomoci.



Reklama

 
Registruj se do programu   Pozvi přátele   OnLine hubnutí