Úvodní stránka   Napište nám   I Like sociální sítě
 
  Fitaktivnet
CZE | ENG

Zdravá výživa

15. 10. 2012 10:30:00
text

Zajímá Vás zdravý jídelníček, jaká je energetická hodnota potravin a zároveň nechcete neustále počítat kalorie a kilojouly, rádi byste věděli kolik pohybu potřebujete abyste dosáhli energetické rovnováhy abyste se drželi zásad zdravého životního stylu?

Potom vstupte do OPTIMÁLNÍHO SVĚTA, interentové aplikace pro ZDRAVÝ ŽIVOT a odpoví Vám na všechny Vaše výše uvedené otázky.

Co ovlivňuje zdravý jídelníček?

Dostatečný přísun stravy patří mezi naše základní potřeby. Potřeba jídla však nemá jen výživový rozměr, ale její součástí jsou i psychologické a sociální aspekty.

Na výběru naší potravy se však podílí celá řada vlivů:   sushi

  • kultura a tradice
  • rodina
  • dostupnost potravin a finance
  • individuální zvyklosti, pozitivní asociace
  • reklama a média
  • chuť, oblíbenost a neoblíbenost potravin
  • věk
  • zdravotní vlivy a snaha o udržování hmotnosti.

Jistě bychom nalezli celou řadu dalších vlivů, které se projeví na naší volbě potravy (teplotní vlivy, sociální interakce a další).

Co jsou základní nutrienty a jak poznáme zdravé potraviny?

Základním smyslem konzumace jídla je získávání dostatečného množství energie a stavebních látek pro udržení života.

Energii nám poskytují chemické sloučeniny, které nazýváme nutrienty.

Existuje celkem šest základních nutrientů – sacharidy, tuky (lipidy), bílkoviny (proteiny), vitamíny, minerální látky a voda. Některé potraviny, jako je například celozrnný chléb, obsahují všechny nutrienty. V jiných, jako je olej, může být obsažený třeba jen jeden (tuky).

První tři nutrienty, které slouží zejména jako zdroj energie a materiál pro obnovu buněk, jsou sacharidy, tuky a bílkoviny. Další dva nutrienty jsou vitamíny a minerální látky, které nám neposkytují žádnou energii, ale slouží zejména k regulaci buněčného metabolizmu. Poslední nutrient, voda, funguje zejména jako základní médium biochemických reakcí.

 

Tato tabulka je jen ukázková – určitě se vám podaří hezčí, mohly by být i pohyblivé – pokud máte takovou databázi k dispozici – napr. Brambora se loupe, potom vaří a nakonec je na talíři nebo těsto na chleba a pak se upeče, máslo se krájí a maže na chleba…

Šest základních prvků výživy

  • Sacharidy  
  • Tuky  
  • Bílkoviny  
  • Vitamíny  
  • Minerální látky a stopové prvky  
  • Voda  


Nutrienty a jejich hlavní funkce v těle

tabulka výživa

Sacharidy - cukry

Do této skupiny patří jednoduché cukry a škroby, které nám přinesou v jednom gramu přibližně 16,7 kJ, ale také vláknina, která obsahuje jen minimum využitelné energie. Vláknina je součástí rostlinné stravy a je pro lidský trávicí trakt nestravitelná nebo stravitelná pouze částečně. Sacharidy jsou hlavním zdrojem energie pro náš organizmus, zejména pro náš mozek a také pro svaly při tělesné zátěži. Ve stravě jsou bohatě zastoupené například v obilovinách, zelenině a luštěninách. Ovoce je dobrým zdrojem zejména jednoduchých cukrů a vlákniny.

Bílkoviny

V organizmu jsou využívány zejména pro obnovu buněk, jako součást enzymů nebo hormonů. Jsou také významnou součástí imunitního systému. Bílkoviny nám poskytnou zhruba stejné množství energie na gram látky. V živočišné potravě jsou obsažené například ve vejcích, mase nebo mléce, v rostlinné stravě je najdeme v luštěninách, semenech rostlin, ořechách a cereáliích. Za nejkvalitnější zdroje bílkovin ve stravě považujeme tvaroh a vaječný bílek.

Tuky

Ve srovnání se sacharidy i bílkovinami nám poskytují na gram nutrientu zhruba dvojnásobné množství energie (37,8 kJ). Tuky jsou v organizmu využívány jako zdroj energie zejména v období odpočinku, hladovění nebo při fyzické aktivitě nízké až střední intenzity. Lipidy obsažené v živočišném tuku mají obvykle tuhou formu, protože obsahují převážně nasycené mastné kyseliny (máslo, sádlo). Rostlinné oleje mají tekutou podobu, protože obsahují zejména nenasycené mastné kyseliny (řepkový, slunečnicový nebo olivový olej).

Vitamíny

Vitamíny jsou pro naše tělo nezbytné pouze v malém množství. Podle své rozpustnosti se rozdělují na vitamíny rozpustné ve vodě a v tucích.

Vitamíny rozpustné v tucích mohou být poměrně ve velkém množství uschovány v organizmu a jejich denní příjem tedy není nutný. Avšak při jejich vyšším příjmu hrozí vysoké riziko předávkování a toxického působení.

Vitamíny rozpustné ve vodě jsou naopak v organizmu uskladněny jen v malém množství. Abychom předešli jejich nedostatku, musí být ve stravě obsaženy denně. Ve srovnání s vitamíny rozpustnými v tucích je u nich však menší riziko předávkování. Některé z nich ale mohou být také ve vysokých dávkách pro organizmus škodlivé.

Vitamíny hrají nezastupitelnou roli v obnově struktury kostí a svalové tkáně, krvetvorbě a také při podpoře imunitního systému.

Minerální látky a stopové prvky

Ačkoliv nejsou stejně jako vitamíny nositeli energie, jsou minerální látky a stopové prvky zcela nezbytnou složkou naší stravy. Minerální látky v podobě solí vnášejí do našeho těla potřebné biogenní i stopové prvky, podmiňují stálý osmotický tlak v tělesných tekutinách, regulují, aktivují a kontrolují metabolické pochody a jsou důležité i pro vedení nervových vzruchů. Uplatňují se také jako aktivátory nebo součásti hormonů a enzymů.

Mezi minerální látky řadíme ty prvky, jejichž denní potřeba je 100 miligramů nebo vyšší.

U stopových prvků je jejich požadované množství nižší než 100 mg na den.

Dostatečný příjem minerálních látek a stopových prvků nám zabezpečí konzumace běžného množství pestré stravy.

Voda

Voda je základním rozpouštědlem a nosičem látek mezi buňkami a tkáněmi. Uplatňuje se při přenosu nervových vzruchů, při svalovém stahu a vylučování odpadních produktů. Rovněž slouží k udržení stálé tělesné teploty. Konzumujeme ji v její základní podobě i jako přirozenou součást stravy; dobrými zdroji jsou ovoce a zelenina, ale například i polévky.

ohodnotit článek 8 5 komentáře Komentáře (1)

KOMENTÁŘE

Morty

10. 7. 2014 18:48:00

Hello, my name is Morty Goldman; I just stumbled upon your site - www.zdravilide.cz - I'm sorry to write in such an odd manner, I thought to call you but I didn't want to take up your time. What I have to say may be of great interest to you. Did you know that an overwhelming majority of businesses, organizations and celebrities buy likes and followers? What, you thought your competitor's likes and followers are organic and naturally gained? Ha ha. Backed by years of experience and sheer determination to satisfy my customers, your business can now also benefit from the unique power of social media. This is exactly how I deliver results to my clients - and I assure you that you'll be overwhelmingly pleased with the outcome. Give us a call: +1 (877) 410-4002 or visit us at http://www.SuperbSocial.net


Tipy pro vás

Udělejte vše pro to, aby Vás pohyb bavil

Stanovte si to jako jeden ze základních cílů. Udělejte pro to maximum.



Reklama

 
Registruj se do programu   Pozvi přátele   OnLine hubnutí