Úvodní stránka   Napište nám   I Like sociální sítě
 
  Fitaktivnet
CZE | ENG

Jak na zdravý život v roce 2015?

13. 2. 2015 14:15:00
text

Zdá se, že člověk už dokáže vše, na co si vzpomene. A ejhle. Úplně obyčejná věc. Existuje člověk, který je tlustý, a přitom by tlustý být nechtěl. Naopak, chtěl by být hubený. Dnes ve 21. století denně sledujeme vědecký a technologický pokrok všude kolem nás. Chystá se vesmírná turistika, auta začínají sama řídit. I v osobní rovině se věci, které se nám ještě nedávno zdály nedosažitelné (např. gps navigace v každém autě a, mobily které nás dělají neustále dostupnými online, fotí, přijímají maily) stávají něčím zcela samozřejmým.

A to není vše. On to není ojedinělý příklad. Naopak počet takovýchto lidí v naší společnosti neustále roste. Dokonce je to považováno za celospolečenský problém. Že Vám neříkáme nic nového? To je jasné. Ale dokáže někdo odpovědět, proč tomu tak je? Že by lidé nevěděli, jak na to? V principu je to přece tak primitivní.

Stačí méně jíst a více se pohybovat. To zní až příliš jednoduše, co? Ale je to tak. A co více?

Komplikovanější metody stejně moc nefungují. Jedna z nejčastějších otázek, se kterou se u klientů setkáváme, je co mám jíst, abych zhubl? A to je asi část problému. Málokdy slyšíme otázku, která by asi byla logičtější.

Co nemám jíst, abych zhubl? Nebo, kolik toho můžu maximálně sníst, abych zhubl? Kde a jak zjistím, jestli jím a hýbu se správně?

Kam tímto úvodem míříme?

Chceme poukázat na to, že prostor pro hledání lepších cest pro optimalizaci životního stylu nemusí být dominantně ani v hledání “nových, zázračných řešení” (prášky, koktejly, pilulky, náplasti, krevní skupiny, kouzelné cvičební stroje, monitory, ...), ani v neustálém zahlcování veřejností relevantními, ale stále stejnými a v různých obdobách se opakujícími informacemi (tuny receptů, zaručených hubnoucích cviků, detoxikačních postupů, …). Hlavní prostor vidíme, vzhledem k dnešním možnostem,  v rovině “organizační”, tj. v hledání možností a přístupů, které budou nejvíce individuálně vyhovovat  danému jedinci.

Pro hubnutí je “fyziologický CÍL” jasný - méně energie přijímat a více jí vydávat.

To, kde vidíme velký prostor k inovacím, využití moderních technologií a hledání dalších přístupů je CESTA. Cesta, jak k tomuto jasně vytyčenému cíli dospět. Ta efektivní a co nejpřímější může vést pro každého jinudy a využití dnešních dostupných možností ji může významně usnadnit, zkrátit. Na co se tedy při hledání cest k hubnutí dnes zaměřit?

CÍL

“Téměř jakýkoli” způsob, který umožní

sledovat a zabezpečit snížení energetického příjmu a zvýšení jeho výdeje pohybovou aktivitou.

I zdánlivé detaily (rozdíly ve vydané a přijaté energii) přitom mohou ovlivnit zda bude či nebude cíle dosaženo.

CESTA

Ta ideální vede pro každého jinudy. V oblasti výživy je to u někoho (velmi často doporučovaná) “totální změna stávajících výživových návyků”. Tj. striktní dodržování všech doporučení jako ... jíst 5x denně, omezit pečivo, vynechat uzeniny, vynechat sladkosti, každý den čerstvé ovoce dopoledne, syrovou zeleninu odpoledne, večer zeleninový salát, atd.

Nestačilo by ale u někoho “pouze snížit dávky” v rámci svého zaběhlého režimu?

Nebyla by to pro něj nejlepší cesta? Proč se po ní nezkusil vydat? Protože mu ji nikdo nedoporučil? Nebo proto, že neměl možnost si ověřit/spočítat zda by tato, pro něj přijatelnější změna byla dostatečná?

Podobné to může být s pohybem. Někdo potřebuje přesně nadiktovat nejefektivnější cestu (2x týdně posilování ve fitness, 2x týdně 30 min na rotopedu, 3x týdně “břišní pekáč, …). Pěkná rada, ale pro kolik lidí je skutečně přijatelná a realizovatelná? Daleko více jich může jít jinudy. V letě rád hraji tenis, paráda zkusím to udržet i v zimně. Trávím víkendy na horách - zkusím vyměnit sjezdovky za běžky.

Nemám rád jiný sport než ten, na který koukám v televizi - zkusím alespoň maximalizovat každodenní chůzi.

Aby to ale fungovalo, musím mít možnost zjistit, zda to je pro vytoužený cíl dostatečné či ne. Tomu pak přizpůsobit další postup.

ZKRATKY

Těmi rozumíme hledání možností a přístupů, které cestu k cíli zkrátí, či zjednoduší.

V této oblasti je velký prostor pro systémy typu onlinehubnuti.cz,

které jsou postaveny na využití dostupných možností využití online služeb a moderních technologií, ale především jejich propojení se službami “živých odborníků” bez jejichž intervence se oblast zdraví a příbuzných oborů těžko obejdou. Ideální je začít osobní konzultací s “živým” odborníkem na jejímž základě je naplánován a nastaven celý intervenční program. V jeho průběhu ale mohou technologie sehrát významnou roli.

  • Klient může online zaznamenávat co jí a jak se hýbe.
  • Zapisování pohybu se dá navíc nahradit dostupným monitorem pohybové aktivity.
  • Detailní průběh programu může být konzultantem sledován online bez toho, aby klient a konzultant/specialista byli v každodenním osobním kontaktu.
  • Prostřednictvím dostupných online nástrojů může klientovi radit, komentovat průběh programu, případně program “na dálku” průběžně měnit a přizpůsobovat.
  • Klient přitom má v kterýkoli okamžik informaci o tom, jak se vztah mezi jeho příjmem a výdejem vyvíjí. Jak se situací “zacvičila” poslední večeře, či naopak jak stav vylepšila včerejší delší procházka.

Online program v této fázi nesupluje živého odborníka ani nenahradí úsilí klienta, ale významně oboustranně zefektivňuje jejich vzájemnou interakci a tím její konečný efekt. Celá spolupráce by měla postupně spět do bodu, kdy bude potřeba vlivu “živého odborníka” minimalizována. Klient je pak schopen v nastavené úpravě životního stylu pokračovat sám, třeba pouze na základě informací z online programu. A postupně i bez jeho využívání. V případě zaváhání se může k programu kdykoli vrátit a ověřit si, zda v aktuálním přístupu nezačal dělat nějakou chybu.

Systém je vedle osobní trenérů, výživových odborníků a konzultantů využitelný rovněž pro nastavení režimových opatření pro pacienty ambulancí praktických lékařů čí dalších klientů zdravotnického sektoru.

To vše jsou principy, kterých se snažíme držet při budování a neustálém zdokonalování služeb nabízených v rámci systému onlinehubnuti.cz.

Chcete vědět více? Zkuste www.onlinehubnuti.cz.

ohodnotit článek 1 0 komentáře Komentáře (0)

Tipy pro vás

Cíle, které pomáhají. Cíle, které škodí

... aneb jak je správně zvolit  

Stanovení správných cílů je základním výchozím bodem pro jejich možné dosažení. Od prvních malých krůčků, které stanovujete pro úvodní „nabourání“ Vašeho stávajícího životního stylu, po skutečně dlouhodobou vizí, která formuje zcela nový životní styl. Víme, že lidé, kteří v této oblasti uspěli jsou ti, kteří si vybrali své cíle moudře, a důrazně za nimi šli. 



Reklama

 
Registruj se do programu   Pozvi přátele   OnLine hubnutí